تا قیام قائم - عج
معرفی مقامات ولی زمان حضرت اباصالح المهدی-عجل الله تعالی ظهوره الشریف 

از کدام آیه می توان دریافت که اعمال مردم بر امام زمان عرضه می شود؟

قرآن می فرماید: «و قل اعملوا فسیری الله عملکم و رسوله و المؤ منون و ستردون إ لی علم الغیب و الشهدة فینبئکم بما کنتم تعملون » « بگو عمل کنید، خداوند و فرستاده او و مؤمنان اعمال شما را می بینند و به زودی به سوی کسی باز می گردید که پنهان و آشکار را می داند و شما را به آنچه عمل می کردید خبر می دهد. »
در روایتی عبدالله بن ابان زیات می گوید به حضرت رضا علیه السلام، عرض کردم که برای من و خانواده ام دعایی بکنید. حضرت فرمودند: مگر من دعا نمی کنم؟ به خدا سوگند اعمال شما در هر روز و شبی برمن عرضه می شود لذا در هر مورد که مناسب باشد دعا می کنم
عبدالله می گوید این حرف امام علیه السلام، برای من تعجب آور بود که اعمال ما هر روز و شب بر امام، علیه السلام، عرضه شود امام علیه السلام، وقتی متوجه تعجب من شدند خطاب به من فرمودند:
آیا کتاب خداوند عزوجل را نمی خوانی آنجا که می فرماید:
و قل اعملوا فسیری الله عملکم و رسوله و المؤمنون.
و در ادامه آن امام رضا، علیه السلام، فرمودند:
به خدا سوگند در این آیه مراد از مؤمنون علی بن ابی طالب، علیه السلام، است.

با توجه به اخبار فراوانی که از امامان رسیده عقیده معروف و مشهور بر این است که پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) و امامان از اعمال همه امت آگاه می شوند، یعنی خداوند از طرق خاصی اعمال امت را بر آنها عرضه می دارد.
از امام صادق علیهم السلام نقل شده که فرمود: «تعرض الاعمال علی رسول الله اعمال العباد کل صباح ، ابرارها و فجارها، فاحذروها، و هو قول الله عز و جل و قل اعملوا فسیری الله عملکم و رسوله ، و سکت » « تمام اعمال مردم هر روز صبح به پیامبر عرضه می شود، اعمال نیکان و بدان ، بنا بر این مراقب باشید و این مفهوم گفتار خداوند است که می فرماید: و قل اعملوا فسیری الله عملکم و رسوله ، این را فرمود و ساکت شد. »
در حدیث دیگری از امام باقر (علیهالسلام ) می خوانیم : ان الاعمال تعرض علی نبیکم کل عشیة الخمیس فلیستح احدکم ان تعرض ‍ علی نبیه العمل القبیح ! تمامی اعمال شما بر پیامبرتان هر عصر پنجشنبه عرضه می شود، بنابراین باید از اینکه عمل زشتی از شما بر پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم عرضه شود شرم کنید.
باز در روایت دیگری از امام علی بن موسی الرضا (علیهم السلام ) می خوانیم که شخصی به خدمتش عرض کرد برای من و خانواده ام دعائی فرما، فرمود مگر من دعا نمی کنم ؟ و الله ان اعمالکم لتعرض علی فی کل یوم و لیله بخدا سوگند، اعمال شما هر شب و روز بر من عرضه می شود.
راوی این حدیث می گوید این سخن بر من گران آمد، امام متوجه شد و به من فرمود: ا ما تقرا کتاب الله عز و جل و قل اعملوا فسیری الله عملکم و رسوله و المؤ منون ، هو و الله علی بن ابی طالب : آیا کتاب خداوند عز و جل را نمی خوانی که می گوید: عمل کنید خدا و پیامبرش و مؤ منان عمل شما را می بینند بخدا سوگند منظور از مؤ منان علی بن ابی طالب (و امامان دیگر از فرزندان او) می باشد.
البته در بعضی از این اخبار تنها سخن از پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) به میان آمده و در پاره ای از علی (علیهالسلام )، و در بعضی پیامبر و امامان همگی ذکر شده اند، همانطور که بعضی تنها عصر پنجشنبه را وقت عرض اعمال می شمرند، و بعضی همه روز، و بعضی هفته ای دو بار و بعضی در آغاز هر ماه و بعضی بهنگام مرگ و گذاردن در قبر.
روشن است که این روایات منافاتی با هم ندارند، و همه آنها می تواند صحیح باشد، درست همانند اینکه در بسیاری از مؤسسات گزارش کار کرد، روزانه را همه روز، و گزارش کار هفته را در پایان هفته ، و گزارش کار ماه یا سال را در پایان ماه یا سال به مقامات بالاتر می دهند (. تفسیر نمونه.آیه105سوره توبه.

پس ائمه اطهار، علیهم السلام، از کم و کیف عملکردهای مردم آگاه می شوند و در موقعیتها و شرائط خاصی جهت هدایت و اصلاح اعمال و رفتار آنها اقدامات بخصوصی نیز انجام می دهند. دلیلهایی که براین مدعا می توان ارائه نمود; برخی جنبه برهانی دارند و بعضی دیگر نقلی. با توجه به مسئولیتهای مهمی که امام، در بینش اسلامی، در نظام هستی و جامعه اسلامی عهده دار است و مردم هم ملزم به تبعیت کامل و پیروی بی چون و چرا از او هستند اقتضای طبیعی چنین حقیقتی آن است که امام در تمام زمینه ها اعم از امور دینی و دنیوی و کلی و جزئی و همینطور آنچه مربوط به هدایت مردم است علم و اطلاع کاملی داشته باشد. حتی براین اساس شیعه معتقد است اولا امام باید اعلم اشخاص باشد، ثانیا علم او همانند علم پیامبر حضوری، موهبتی و عام و فراگیر باشد. لذا در بخشی از روایات وقتی به توصیف علم امام پرداخته می شود از کم و کیف آن با تعابیری چون علم به «ما کان و ما یکون و ما هو کائن » یاد می شود; به عنوان مثال در اصول کافی مرحوم کلینی بابی را تحت عنوان «ان الائمه یعلمون علم ما کان و ما یکون و انه لا یخفی علیهم شئ » ارائه نموده است و یا مرحوم علامه مجلسی حدود بیست و دو روایت در جلد بیست و شش بحار نقل کرده است که برطبق مفاد آنها امام نسبت به همه آنچه در آسمان و زمین و بهشت و جهنم تا قیامت واقع می شود عالم است و چیزی نیست که ائمه، علیهم السلام، نسبت به آن علم نداشته باشند.
از دقت در مضمون این دسته از روایات بخوبی معلوم می شود که ائمه اطهار، علیهم السلام، که از جمله آنها وجود مبارک امام زمان، علیه السلام، می باشند از عملکردها و رفتار و حتی نیتهای شیعیان خود باخبر می شوند بعلاوه در این خصوص از وجود مبارک حضرت بقیة الله، علیه السلام، روایتی وارد شده است: لایعزب عنا شیئ من اخبارکم.
هیچ یک از اخبار شما از دیدما پنهان نمی ماند. ما بر همه امور شما اطلاع پیدا می کنیم...
بنابراین کوچکترین جایی برای شک در احاطه علم امام زمان، علیه السلام، برتمام شؤون احاد مردم باقی نمی ماند.
بنابراین از مفاد این دسته از روایات و روایات عرض اعمال در شبهای قدر به ساحت مقدس امام زمان، علیه السلام، بخوبی معلوم می شود که حضرت صاحب الزمان، علیه السلام، براعمال شیعیان آگاهی دارند. پس از اطلاع از این حقیقت عمده آن است که هر کس در حد توان خود به گونه ای عمل کند که موجبات شادی پیامبر اکرم، صلی الله علیه وآله، و ائمه اطهار، علیهم السلام، را فراهم سازد در این باره هم نقل است که روزی امام صادق، علیه السلام، خطاب به اصحاب و مردمی که در مجلس آن حضرت حضور داشتند فرمودند:
چرا رسول خدا، صلی الله علیه وآله، را از خود می رنجانید؟
شخصی از حضرت سؤال کرد:
یابن رسول ما چگونه رسول خدا، صلی الله علیه وآله، را ناراحت می کنیم؟
حضرت صادق، علیه السلام، فرمودند:
مگر نمی دانید که کلیه اعمال شما بر رسول خدا، صلی الله علیه وآله، عرضه می شود پس اگر معصیتی در اعمال شما مشاهده نماید باعث ناراحتی و رنجش خاطر او خواهد شد. پس با اعمال بدتان پیامبراکرم، صلی الله علیه وآله، را ناراحت نکنید بلکه سعی کنید با اعمال خوبتان او را خوشحال و مسرور سازید. (. الکلینی، محمدبن یعقوب، ج 1، کتاب الحجة، باب عرض الاعمال علی النبی و الائمة، ص 219، ح 1 ،4. همان، ص 219، ح 4(.

[ شنبه ٢ اردیبهشت ۱۳٩۱ ] [ ٩:٤٧ ‎ق.ظ ] [ میرناصر بوذری ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب